недеља, 26. јануар 2014.

Žito

"Slava... kolač, žito, sveća, tamjan i vino... sve drugo može, a ne mora..." 



Žito je veoma važno u pravoslavnim obredima, kada se svi prisutni služe mirisnim i ukusnim zalogajem. 
Sutra je sveti Sava, a mi u školici vredno spremamo posluženje, jer je to naša školska slava... Tim povodom, evo mog recepta za slavsko žito. 
Inače, ja ga lično spremam dva puta godišnje, za slavu naše kuće - Miholjdan, kao i za svetog Vasilija Ostroškog, koga sam izabrala kao svog ličnog sveca zaštitnika... :) 
U ovom receptu su sastojci uobičajni, ali je priprema ubrzana, što uopšte ne utiče na kvalitet i ukus žita.



Žito spremljeno na ovaj nacin koristi se na slavama, ali i u obredima za pokoj duše umrlih.

Sastojci
300 gr pšenice belije
300 gr šećera
300 gr mlevenih oraha
malo muskat oraha
malo ekstrakta vanile
još 30 gr mlevenih oraha

Priprema se ovako:
Očistiti pšenicu, oprati je u cediljki pod mlazom vode, ocediti, pa staviti u ekspres-lonac i naliti vodom da je prekrije za širinu šake. Zatvotiti lonac, pa staviti na vatru da proključa, odnosno da ventil pocne da "pišti". Kuvati 60 minuta, pa skloniti sa vatre.

Kad se temperatura u loncu spusti, otvoriti ga i žito preručiti u cediljku, isprati čistom vodom i ostaviti da se dobro ocedi. Ako želite suvlje i kompaktno žito, posle 15 minuta razastreti ga po raširenom stoljnjaku da se prosuši. 

Dok se žito suši, samleti orah (ja to radim u multipraktiku), odložiti ga u drugi sud na stranu, pa u multipraktik staviti da se melje žito, ali da ostane po neko celo zrno. Zatim dodati šećer (može i kristal, otopi se dok se melje!), pa kad je sve lepo sjedinjeno dodati orah i začine i još malo izmiksati. Ako se sprema veća količina, raditi iz više tura.

Sjedinjenu masu preručiti na plitku i ravnu tacnu, oblikovati poluloptu i posuti mlevenim orasima, ili sipati u činiju, poravnati i posuti orasima.

Znam da je postupak različit od tradicionalnog, ali je rezultat potpuno isti, a mnogo, mnogo brži... Godinama sam spremala kako i drugi, a onda sam sve ubrzala! Kvalitetni ekspres-lonci od rostfraja (inoks 18/10) i raznorazna električna kuhinjska pomagala odlicno posluže u pripremanju žita. U opštoj žurbi oko priprema za slavu, ušteda svakog minuta (a pogotovo sata) je dobrodošla. ;)))


Isprobano na Coolinariki -> klik

Još recepata za žito (klik na naslov):
















6 коментара:

  1. Srecna vam slava Gago :)
    Prva slika me odusevila, bas izgleda lepo i svecano. Mi slavu ne slavimo, ali zito volimo i cesto ga spremam. Ponekad dodam i grozdjice, slag. Znam da to za slavsko zito ne ide, ali ovako, lepo je za pocastiti se ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti, Ljiljo! Preneću mojima u školi tvoje čestitke!

      Imala sam babu (dedinu sestru) koja je bila potkovana što se tiče običaja, ona nas je maltene preslišavala šta sve treba da se spremi za popa i slavu, odnosno sve to što pominjem na početku i što se vidi na prvoj slici! Mnoge sam stvari upamtila, mogu reći da sam jedina jer ostale baš i nije zanimalo... Nisam neki vernik, al volim da ponovim sve ono što se godinama praktikovalo u našoj familiji :D
      Inače, žito volim, ali ga mimo slave ne spremam, prosto mi ne padne na pamet... Uostalom, vazda sam na nekim dijetama :D

      Избриши
  2. Srećna Vam školska slava!!!!
    Moj Stanoje žito obožava i kad pravim žito za slavu pravim trostruku količinu,jer ga on jede sa kašikom. Ne stavljam vanilu u žito,ali stavljam vanilin šećer sa ukusom ruma,probaj nekada.
    Topli pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zoki, hvala na čestitkama, preneću mojima :D
      Kod nas ja pojedem kašičicu-dve, a Zoki potamani resto... sa raznih slava donose žito. moj muž ni jednom ne oprašta ;))) Tako da bi se on i Stanoje u ovoj situaciji pokarambasili :D

      Избриши
  3. Одговори
    1. Mirče, hvala ti! Proslavismo je danas kako je red, skromno, a opet lepo! :D

      Избриши