Странице

понедељак, 2. фебруар 2015.

Tahini pasta - namaz od susama



Svima je već poznato da je tahini (taan) pečeni, mleveni susam koji dodavanjem ulja dobije kremastu strukturu. Grdne sam se pare nadavala za kupovni... Bio je različitog kvaliteta, ukusa, a bogme i cene. U poslednje vreme sam baš razočarana, jer nailazim samo na jedan koji je redak, ili nađem od drugog proizvođača, ali ga pomešaju sa nekim dodacima (sa medom i travkama) koje ne želim, jer mi treba najjednostavniji.

U početku sam tahini stavljala samo u humus. Tegla mi je trajala relativno dugo, jer nisam uvek imala leblebije da napravim ovaj fini namaz. Pravila sam i Baba Ganuš, al i to je sezonski, kad ima patlidžana. Onda mi se od pre nekoliko meseci dopalo da ga mažem na domaći hleb. Bez ikakvih dodataka, samo tanko parče hleba i tahini iz tegle. Ništa dodatno ne solim niti začinjavam. Od tada se tegle prazne većom brzinom, mada mi taj kupovni curi i više se razmacka okolo nego što ostane na hlebu! 


U međuvremenu je promena situacije: leblebija uvek ima po prodavnicama, a usitnjeni patlidžan sam stavila u zamrzivač. To znači da mi tahini češće treba, ali taj skoro tečni koji kupujem me sve više živcira... :/
I kažem sebi:  - E, nećeš se ti više majci nervirati! Ako drugi mogu da prave tahini kod kuće, praviću i ja! Pogotovo što je to poslić od petnaestak minuta...



I krenem... uzela sam:

200 gr susama (moj je integralni, pa je tamniji)
2-3 kašike maslinovog ulja (ili ulja od susama)
po ukusu soli


Susam staviti u veći tiganj sa debelim dnom, pa ga propeći nasuvo na srednje jakoj vatri do zlatno- braon boje. Stalno mešati i nikako ne dozvoliti da semenke pregore inače ćete dobiti gorak i na oko ružan tahini.
Skloniti sa vatre i odmah preručiti u drugi sud da se više ne peče.
Ubaciti susam u blender (ili secko, važno je da su čelični noževi) i samleti ga. 









Dodati kašiku ulja, pa ponovo miksati, dodavati još ulja i sa zidova suda u kome miksamo lopaticom skidati nalepljenu masu i vraćati da se sve još lepo sjedini do željene gustine. 




Posoliti i promešati još malo. Ja volim gušći zbog mazanja na hleb, a ulje uvek mogu naknadno da dodam kada ga ubacujm u humus ili Baba ganuš.













Gotov tahini sipati u teglicu i čuvati u frižideru. 


Ovaj namaz ide u:
klot na tostiran domaći hleb ili na integralne lepinjice
pomešan sa medom kao desert 

Takođe je osnova za Thinu - sos od tahinija 




23 коментара:

  1. Одговори
    1. Sneki, uz ove mackalice i ja volim ili prepečen tvrd hleb ili one moje brze i tanke lepinjice... :)))

      Избриши
  2. Neverovatno, obozavam susam i sama ga uvek prepecem, ali tahini nesto ne volim (kupovni). Bas cu da probam ovaj tvoj, mnogo lepo izgleda. ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Alba, ranije sam pravila gomasio, pa reko' ajd da probam i tahini, samo je duže mleven i sa dodatkom ulja. Meni se sviđa što se ovaj koji ja pravim ne lepi za nepce kao kupovni, jer ga ne sameljem najsitnije moguće... A i ukus pečenog susama se lepše oseti, u kupovnom mi je nedefinisan, plus gustinu određujem sama. Hvala ti na komentaru :)))

      Избриши
  3. Gago, od prošlog leta sam i ja počela sama da pravim tahini jer mi je lepši od kupovnog, ali ja pravim od 500 g susama i to isto kao i ti. To isto radim i sa kikirikijem, suncokretom i moj suprug je to prihvatio i ja to baš dosta koristim. Čak i kad pravim musaku umesto jaja stavim tahini i tako se lepo ispadne kao da sam stavila jaja. Super je a sve možemo same da pravimo i bar znamo šta jedemo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Snežana, meni je zgodna ova količina jer mi se pečeni susam fino samelje u manjem secku sa 6 noževa, veću količinu bi morala da meljem iz nekoliko puta, ili da vadim veliki blender koji mi nije praktičan. Dobijem manju teglicu (oko 250ml) tahinija, koja mi ne zauzima puno mesta u frižideru... Sa kikirikijem i suncokretom nisam pravila, al je dobra ideja! Hvala ti na javljanju. :*

      Избриши
  4. Pravim sve ove namaze pa i tahini.Ovde imamo veliki izbor gotovih u svim mogućim i nemogućim varijantama,pa iako sam neke pobala bilo je više da osetim ukus ali nema bolje od domaćeg!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja kažem ništa bez domaćeg... em ukusnije, em manje košta :))) Hvala ti što si svratila :*

      Избриши
  5. Gago, dear, recept ti je super. Ja sam malo vise pekla seme jer volim jaci ukus. Od tahin paste pravim Thina namaz(Thina znaci susam,cita se grleno h i cuje se nesto kao Trina), jevrejski namaz kojim se preliva falafel u lepinji. Sluzi se i u plitkim tanjiricima uz humus i falafel i salatu od patlidzana. Evo recepta za Thinu, mozda ce ti se dopasti: 1, 5 case thine ( ja koristim casu za vodu od 200ml), 1 casa vode, 1 limunov sok, 1 kasicica soli, 2-3 cena belog luka iseckanog sitno, 1/4 kasicice bibera, 2 kasike iseckanog persuna, maslinovo ulje, aleva paprika, persunov list za ukras.
    Tahini staviti u dubok sud pa postepeno dolivati vodu uz stalno mesanje (varjacom, mikserom ili u blenderu na slabije obrtaje). Kad pasta pobeli dodati limunov sok, so, biber, beli luk i nastaviti sa mesanjem. Thina treba da je gusta kao majonez, moze biti da ce trebati da se doda jos malo vode. Stavljati kasikom u male plitke tanjire i razvuci po tanjiricu. Dodati po povrsini malo maslinovog ulja i posuti alevom paprikom i persunom. Jede se umakanjem lepinje u trinu uz masline, salatu/namaz od patlidzana, falafel, razne tursije.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Goco moja, drago mi je da si ga pravila, sigurno je bio odličan kao i sve tvoje! ♥ Hvala ti na receptu za Thinu, pomenula sam ga kod mog recepta za Falafel, link imaš gore ispod poslednje slike :) Nisam taj preliv još pravila, ali ću ga sigurno isprobati kad krene zimsko vreme i jača hrana, sad sam još na tikvicama i patlidžanu :))) Ljubim te puno! :*

      Избриши
  6. Može li se praviti od sirovog susama? Negde sam pročitao da je zdravije.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Predpostavljam da može i da je zdravije, ali ja nisam probala.. Probaj sa manjom količinom, pa vidi kakav je i javi :)

      Избриши
    2. Napravio sam, malo sam se namučio sa seckom jer nemam blender (ali ću ga što pre kupiti). Meni je lepši nego onaj iz radnje. Uzeo sam oko 3 dl susama i 5 kašika ulja od grožđanih semenki (jer je bez mirisa) i jedno desetak puta po desetak sekundi mleo. Tekstura je slična ovoj na slici, otprilike kao integralno brašno, i gusto kao na slici. Pravio sam pasteli (sa medom) i dodao pola šolje pečenog, krupno mlevenog neslanog kikirikija. "Kuglice" su se brzo spljoštile, za razliku od pastelija sa kupovnim tahinijem, ali meni ne smeta. Sledeći put ću ovlaš propržiti, čisto da uporedim, ali ću mleti u blenderu, nadam se.

      Избриши
    3. Puno ti hvala što si javio utiske, probaću onda i ja onda sirovim.. Da ti odam tajnu - ja manje količine susama (ili drugih semenki) meljem u električnom mlinu za kafu! Bude fino samleveno i motor se ne muči kao u blenderu/secku, pa ako ga imaš može i tako. Pozdrav i još jednom hvala na javljanju! ♥

      Избриши
    4. Znam, ja ga svako veče meljem u mlinu za kafu. Jedna supena kašika lanenog semena, golice, susama i ovsenih pahuljica. Stavljam u jogurt (najčešće kefir) sa još jednom kafenom kašičicom kurkume i cimeta i to mi je večera. (Ostavim oko pola sata da ogrezne). Na ivicama uvek ostane pasta od susama, pa moram da je sastružem. Pitanje je šta bi bilo kad bih dodao ulje, da ne prođe do motora?

      Избриши
    5. Nemoj da dodaješ ulje u mikser, ali kad izvadiš mleveni susam u sud (on bude ulepljen kao pasta) dodaš ulje po želji, izmešaš i tako postane kremast ;)

      Избриши
  7. Evo me opet. Sada meljem u mlinu za kafu, sa uljem. Savršen tahini. Usput sam naučio da propržim susam a da ne zagori i ne postane gorak. Sa njim pravim humus za koji svi koji su probali kažu da je odličan. Ala se hvalim! Navukao sam se na humus, pa ću probati i grčki, italijanski, South-Western ( sa crnim pasuljem...) Ah, da, kupio sam blender i pokajao se što barem nisam izabrao štapni. Koristim ga za neke druge stvari, ali za tahini i humus - nije.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bravo, samo se hvali, imaš i zašto! 👍
      Jel u običnom električnom mlinu za kafu melješ? I ja susam u njemu meljem, ali ne stavljam ulje, bojim se da mi se ne ulepi i užegne, jer u mlinu meljem semenkice, biber, šećer, travke.. Štapni mikser nije mnogo skup, pa ćeš ga već nabaviti kasnije.
      Pozdrav i hvala ti na javljanju! 😊

      Избриши
  8. U običnom mlinu meljem, pa posle toga sameljem ovsene pahuljice da ga očistim, ionako ću ih iskoristiti za "večeru". Neki put to uradim sa lanenim semenom, ili golicom, ali ovsene na kraju, ono što ostane očistim papirnim ubrusom. Kao što sam napomenuo, svako veče koristim mlin pa i ne moram da ga detaljno očistim, sam se očisti... Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Super! Vidim da se baš zdravo hraniš, kao i da ti je mlin glavni pomagač u kuhinji.. Pozdrav i tebi.👋

      Избриши
  9. Odlično, Gago. Ja već duže vreme hoću da je pripremim i nikako da to yradim. Biće to uskoro.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sunčice moja draga, ti si takva majstorica u kuhinji da je za tebe ovo igrarija od 10 minuta! Prvi put kad napraviš videćeš koliko je lako, a o ukusu neću ni da pričam koliko je bolji nego kod kupovnog tahinija! Hvala ti na svraćanju! 💖

      Избриши