Странице

петак, 23. октобар 2015.

Kitnikes



Ko je ovo jeo, ne zaboravlja... Sir od dunja, iliti po "nemecki" kitnikes/kitnikez, je divna i mnogima omiljena voćna poslastica, a sprema se slično kao druga slatka zimnica (recimo marmelada, kako se inače u Portugaliji zove ovaj sir od dunja).
Na Wikipediji sam pronašla interesantne podatke o ovom slatkišu. Prvo, nije nemački, iako sam mislila da jeste, jer se kod nas najviše koristi njihov naziv. Drugo, star je skoro dva milenijuma, predpostavlja se da su ga pravili još za vreme Rimskog carstva (sa medom). Treće, tadicionalno se sprema u Portugaliji, Italiji i Španiji, a do nas je došao preko Austro - Ugarske i najviše se sprema u Vojvodini, pa mu je otud kod nas nemačko ime... Svako ko ga je jeo ima svoje romantične uspomene na babu ili majku, šporet na drva, jesenje sedeljke, hladne sobe i perjane jorgane, kao i obavezne starinske šifonjere na kojima se kitnikes čuvao od dece.. Imam ih i ja 



Pošto je moja majka nasledila pola vojvođanske krvi, s jeseni se znalo - sprema se slatko od dunja (sečenih na kocke, vrlo retko rendanih), sulc (od ljuski koje preostanu) i naravno, kitnikes! Slatko i sulc su se čuvali u teglama u špajzu, a kitnikes visoko na ormanu u prohladnoj sobi. Sestra i ja smo se pentrale preko nameštaja i kidisale na kitnikes ko osice, mama ga je kao fol čuvala, ali je uvek puštala da štrpnemo koji komadić. Bio je sladak, mirišljav i lepio se za prste i bukvalno i figurativno! I čuvao se za zimu, koju po pravilu nikada ne bi dočekao... :)))

Vremenom je mama prestala da ga sprema. Nama devojčicama, a kasnije i kao devojkama su bili interesantniji moderniji slatkiši, a i ona se zasitila spremanja raznolike i obimne zimnice i svela je samo na ono što je bilo po njenom mišljenju neophodno - kuvani paradajz, ajvar, pečene paprike, pekmezi i poneko slatko... A kitnikes je gurnut u zaborav.



Od pre par godina ga merkam usput po blogovima, uzdišem za njim, al mi se činilo da je petljancija i nisam pokušavala da ga napravim. Sad mogu da kažem da sam oFca, jer pravljenje nije ništa teže od nekog pekmeza, a pogotovo od ajvara gde ima posla ohooooooo!

Moja mama ga je radila po receptu iz Patinog kuvara i uvek izlivala u kalup za srneća leđa, a ja sam iz recepta izbacila limuntus i malo skratila i modernizovala postupak. I kod mene obavezno ide u kalup za srneća leđa, ali i u silikonske modlice raznih oblika..



Sastojci:
2 kg očišćenih dunja (isečenih na kockice)
1 kg običnog šećera
400 gr smeđeg šećera
malo vode
po želji limunov sok

kao dodatak i za dekoraciju:
orah, lešnik, kokos, kristal šećer


Napomena (26.10.2015.): dunje nisu oljuštene, samo su ocišcene od peteljki i sredine sa košticama! Kora ostaje!!!



  • Dunje ubaciti u dublju i široku šerpu, naliti vodom samo 1-2 cm i staviti na vatru da se dinstaju.
  • Kada omeknu i voda uvri (kod mene posle 15-tak minuta, jer su bile sitnije sečene), ispasirati ih u šerpi štapnim mikserom (ili u multipraktiku).


  • Vratiti šerpu na ringlu, pa kad masa ponovo provri dodati šećer (ako nemate smeđi, može i beli). Dobro promešati. Po želji dodati limun (ja sam zaboravila).
  • Kuvati da se masa dobro zgusne i varjača počne da ostavlja vidljiv trag po dnu šerpe. Pošto su moje dunje bile izdinstane i ovo je trajalo 15 minuta!


  • Sipati gotov kitnikes u pokvašene kalupe, ako su modle silikonske nema potrebe da se kvase. Pustiti ga da se u kalupima ohladi, istresti na neku dasku ili na poslužavnik na kome je pek papir i odložiti na suvo i hladno mesto da se par dana prosuši. 
  • Seći na parčiće, po želji valjati u kristal šećer (ja sam u smeđi) i poslužiti. Manje komade samo istresti iz modlica i po želji dekorisati.


U kitnikes se mogu dodati seckani orasi, ja nisam, samo sam ga ukrasila polutkama oraha i sa bademima. Negde sam videla da ga valjaju u kokos, pa ako ne volite mnogo slatko, umesto valjanja u kristal šećer probajte i tako. Meni se svidelo.







46 коментара:

  1. Sad sam sigurna da je došla jesen, jer si pravila moju omiljenu poslasticu od dunje, tj. Ruže, koja je više od ruže, kako sam je ja opisala kod mene na blogu. Divno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Olja, hvala ti ♥ Moraću da pogledam taj opis Ruže kod tebe na blogu! :*

      Избриши
  2. Ovaj ti je post remek-delo dosadašnjeg blogovanja! Nemam pitanja, sve sam saznala, veliko ti hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, lepše reči od ovih tvojih nisam mogla da pročitam... Hvala ti ♥

      Избриши
  3. sve je kao med slatko ... prelepooo do svih detalja ...

    ОдговориИзбриши
  4. Što reče Tanja, ovo je remek delo, i opisom, i slikama, nikad lepše slike nisi imala... kao da su je sve tu, preda mnom, i samo što mi iz monitora ne uskoče u ruke...

    ОдговориИзбриши
  5. Mnogo lepo izgleda, htela sam ga i ja praviti ove godine ali su dunje toliko skupe, da mi se nisu davale tolike pare za njih...a nedostaje mi i vreme ovih dana. Gago,uživajte:)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zoko, hvala ti ♥ Moje dunje su bile badava, komšijske... Dekica ne dolazi često, pa nam je poručio da beremo da ne pootpadaju. A i na pijaci nisu skupe pa nije problem da se nabave i napravi nešto od njih.

      Избриши
  6. Predivno. I ja imam slicna sjecanja, baku Madjaricu koja je pravila najsavrsenije poslastice na svijetu...Savrsenije od savrsenih 😊
    Jedva cekam da i sama nesto slicno pripremim i bas mi je drago da si sve detaljno opisala i da nije posao koliki sam mislila... I sama sam oFca...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Koleginice oFco, hvala ti ♥ Stalno me plašilo "te dugo se kuva, te prska", a nije ništa gore nego pekmez ili ajvar... imam duže silikonske rukavice (od braće Kineza), pa može da prska koliko hoće. A imam i dobar rad ruku (dirigent sam, jelte) pa vrtim varjaču do besvesti bez da me bole ruke, mešam naizmenično sa obe ;))) Sad čekam da i ti sama napraviš kitnikes i javiš utiske.. :*

      Избриши
  7. Mislila sam da je komplikovano, ti si to tako lepo objasnila, pa ....probaću, kako god ispalo. Dunje imam, neće mi biti žao i ako mi ne uspe

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ispašće dobro, jer nigde ne može da omane osim da se ne ukuva dobro, a i tad je jestivo :))) Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  8. Prelep, prelep post u celosti, tekst, slike, recept.
    Imam dunje i gledam recepte ovih dana. Na Kulinarici sve neki sa kuvanjem sirupa, to mi je delovalo previše strašno. Ponela sam u Beograd neke 4 krupne dunje samo za probu i probala bih ovaj recept odmah sad (naravno da srazmerno smanjim mere) ali sam zaboravila da mi i za ove druge recepte treba limun i nisam kupila a sad sam došla sa pijace. Jel mogu ja tu malu meru da spremim bez limuna, neće biti preslatko?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može! Imala sam limun, ali sam zaboravila da ga stavim i nije nedostajao! Dunja ima svoju kiselost, pa limun i nije neophodan. Samo premeri isečene dunje i kasnije dodaj 2/3 šećera :))) Probaj, pa javi kako je ispalo!
      Hvala ti na lepim rečima ♥

      Избриши
    2. Naravno da sam zaboravila da se javim XD. Sve sam uradila po receptu, ljudi, mnogo je lepo! Ja nikad nisam ranije ovo jela pa sam možda sad pala sa Marsa sa oduševljenjem, ali stvarno je jedna od 5 najboljih stvari koje sam probala u zadnjih možda godinu dana. I sve se lepo seče i sve, samo sam ja aljkava, nikako sve kockice iste veličine, ne, ne XD a nemam kalupiće, ali nema veze, ukusno je i aaaa! :-D. Baš sam srećna što je uspelo, hvala mnogo!!!!

      Limun mi nešto i nije nedostajao. Kad odem kod mame opet spremićemo po ovim merama jer ima dunja, možda i duplo, troduplo XD pa ću da stavim i limunče, a i orahe obavezno, kao i sada :-).

      Избриши
    3. Tajana, baš se radujem da je sve ispalo kako treba! ♥ Hvala ti što si javila utiske, jedna reklama od nekog ko je isprobao recept vredi više nego 100 mojih reči! Sad živaj u kitnikesu.. :*

      Избриши
  9. Ovo je prelijepo! Cula sam, ali nikad probala i sad me tako mami :) Pedivno izgleda, ne mogu se nagledati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Gordana, hvala ti ♥ Jel ima dunja u Danskoj? Ako ima, nije problem da se kitnikes napravi, makar za probu...

      Избриши
  10. Savršenstvo bez mane! I priča i slike. Na trenutak si me opet vratila u detinjstvo, u kuću moje babe koja je svake jeseni pravila kitnikez. Evo, i sad mi miriše... Ja nikad nisam pravila kitnitez, a jela sam ga kao dete. Ne sećam se tačno kako ga je moja baba pravila, a na žalost nije ostavila recept u pisanom formatu. Sada znam gde mogu i da pronađem proveren recept. Hvala Gaga za ova divna sećanja...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ti si iz Vojvodine, sve znaš ♥ Drago mi je da sam te podsetila na bezbrižne dane detinjstva... Hvala ti na javljanju! :*

      Избриши
  11. Lesi se vraća kući... a ja se vratila da opet pogledam slike i pokažem ih mužu... Fenomenalne su, moram da ugrabim vremena i okušam se u ovoj avanturi!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vidim ja da će da padne post-rođendanski slatkiš, kad je već bio predrođendanski :)))

      Избриши
  12. Cudowne! Nigdy nie próbowałam, ale jestem tak ciekawa, że muszę zrobić!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga moja, hvala ti. ♥ Ovaj se slatkiš ranije pravio, sad nešto i nije u modi, ali ga još ponegde vidim ove godine... Pozdrav :*

      Избриши
  13. Draga moja, sva moja sela su bila juzno od Beograda, pa ti ja nikada nisam probala ovu poslasticu. Predivno izgleda, stvarno, nije da zickam neko vidjanje :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Aleks darling, jel veruješ da ja moje selo nemam!? :((( Mamini su pomrli dok sam bila skoro beba, a tatini živeli u Mirijevu u stambenoj zgradi sa 20 stanova, tako da ga je moja mama pravila po receptu iz Patinog kuvara, nije "nasleđen"...
      Možeš da žickaš koliko god hoćeš, kitnikes sa slika je otišao u istoriju, osim dva srca koja sam javno obećala Sneški, inače bi i ona bila pojedena! :))) Prema tome, sledeći put "arhiviram" tebi... ♥

      Избриши
  14. Mnoga ga volim u kombinaciji sa nekim sirom. Divno ti je ispao!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jasna, hvala ♥ Nisam ga nikada kombinovala sa sirom, moraću da isprobam kada ga ponovo budem pravila, ovoga sa slike više nema...

      Избриши
  15. Ovo je izistinski malo remek delo! Secam se ovakvih slika iz detinjstva kad ga je moja mama poslednji put i pravila, skoro isto identicnih oblika i da dunje ne pocrne, uvaljano i kristal secer! Bas ste me raznezili, majstorski izvedeno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jelena, hvala na lepim i toplim rečima pohvale ♥ Drago mi je da sam te podsetila na lepe trenutke iz detinjstva...

      Избриши
  16. Konačno da se javim, moja dva srca sa orahom su stigla, jedno sam pojela, drugo gledam i uživam... Prelepo je!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti. Pojedi i to drugo da se ne presuši... ♥ Drago mi je da ti se kitnikes dopao.

      Избриши
  17. Lepši je od svih žele bombona koje sam jela... a, volim ih, i jedem često!

    ОдговориИзбриши
  18. Gago, ne da si ga napravila, kao za izlozbu. Ovo je cisto savrsenstvo. I mada dunje ovde kod mene bas i nisu tako lepe i mirisljave, eno se krca, pa sta bude ;)
    Posaljem ti slicice kad bude gotovo :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš se radujem da ga i ti praviš! Biće ti dobar, samo ga lepo ukuvaj. Ako dunje nisu popile vodu biće gotovo očas posla. Hatshepsut sa Coolke ga je pravila, kaže da joj se stegao za svega par sati, nadam se da će i tvoj :))) Hvala ti ♥

      Избриши