Странице

петак, 13. новембар 2015.

Špekulas (speculaas) keks



Prvi pusam ih videla u kafićima i na benzinskim pumpama gde su ih služili uz espreso-kafu (mislim na Lotus keksiće). Posle sam ih jurila po prodavnicama da bih od njih pravila moj omiljeni kolač, gde je jedan od sastojaka špekulas keks..
Dešavalo se da keks ne sačeka pravljenje kolača, jer smo ga mic po mic pojeli pre nego što stigne da se napravi moj omiljeni špekulas terin.
Ovi keksići su tradicionalni biskviti koji se spremaju u Holandiji, Belgiji i Nemačkoj oko Svetog Nikole i za Božić. Tanki su, hrskavi, često sa utisnutim šarama vezanim za pomenute praznike. Obavezno su začinjeni praškastom mešavinom cimeta, muskatnog oraščića, karanfilića, đumbira, kardamoma i belog bibera.



E, taj začin mi je baš iz Holandije na poklon donela moja drugarica Saška, pa reko' ajd da ne stoji i gubi na intezitetu... Onda mi je dala i kalup sa otiskom vetrenjače (a i šta bi drugo bilo prigodno za holandski keks), plus recept koji je išao uz kalup, pa sam mogla da se bacim na posao! Inače, na holandskom speculaas (čita se špek'las) znači medenjak. A od meda ni kapi.. :)



Sastojci:
180 gr brašna
2 kašičice praška za pecivo
2 kašičice speculaas začina u prahu*
100 gr putera**
100 gr braon šećera
2 kašike mleka (ili vode)
pirinčano brašno ili gustin za "staklenu" površinu

Priprema:


  • Brašno pomešati sa praškom za pecivo, šećerom i začinima. Napraviti udubljenjepa dodati omekšali puter i mleko. 
  • Zamesiti glatko testo. Ostaviti da se ohladi u frižideru pola sata umotano i streč foliju.
  • Premesittesto i tanko ga oklagijom rastanjiti. Posuti pirinčanim brašnom ili gustinom, pa rukom blago utapkati. Kalupom seći željene oblike. Ili otkidati male komadiće testa, utisnuti u pobrašnjen kalup, nožem odstraniti višak i pažljivo istresti gotov keksić.
  • Slagati keksiće na pleh obložen papirom za pečenje i peći petnaesak minuta u rerni zagrejanoj na 180°C. Ohladiti i poslužiti uz kafu ili čaj.
























Keksići su hrskavi i mirišljavi i ukusom baš liče na one kupovne! Jedino je pipkavo oblikovanje pomoću kalupa, pa ko nema strpljenja (tu ubrajam i sebe) neka ne žali što ne mogu da se nabave kod nas. Lepi su i ako se samo seckaju metalnim modlicama i malo išaraju pritiskajući sitno rende na gornju stranu (slika levo).




* Začin možete da napravite i sami, tako što ćete da pomešate 1 kašiku cimeta, 1,5 kašičica đumbira, 1/2 kašičice karanfilića i 1/2 kašićice muskat oraha, 1/2 kašičice kardamoma (svi začini su samleveni ili u prahu). Stavite u teglicu i dobro zatvorite.

* * Ako puter zamenite margarinom, a mleko vodom, dobićete posne keksiće...







28 коментара:

  1. Hayırlı sabahlar, çok beğendim. Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor. Ellerinize sağlık.

    Saygılarımla.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno na lepim rečima, drago mi je da si svratila... ♥
      Šaljem pozdrave tebi u Istanbul!

      Избриши
  2. Današnjim receptom i slikama si prevazišla sebe! Fantastično! Uživala sam gledajući i čitajući!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Sneška ♥ Baš sam se lepo zabavljala dok sam ih pravila! Slikanje je bilo na brzaka, a eto, ispadoše OK slike :)))

      Избриши
  3. Jela jesam, onako su mi, međutim ukućani vole pa ću da ih pravim!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vesna, po sistemu "neko voli popa, neko popadiju.." uvek ima nekog ko ih voli, a ko ne.. Biće mi drago da se tvojima svide. Hvala ti na čitanju i komentaru ♥

      Избриши
  4. Od svih slatkisa jedino keksice jedem bez grize savesti. Super recept, bas dobro dosao za ove zimske dane, a uskoro iz Holandije ima da donesem sve zivo :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti, draga ♥ Na savest zaboravim kada vidim slatkiš koji volim... a ima ih i-hajjj!
      Uživaj u Holandiji i napuni kofere omiljenim drangulijama! :*

      Избриши
  5. Obozavam ih!! I moj klinac ih jaaakoooo voli. :-) Vec neko vreme nagovaram tatu da mi napravi nekoliko kalupa.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice moja, nadam se da si uticajnija od mene.. Popela sam se Zokiju na vrh glave da mi ih napravi, ali džaba! Kalupić sam od drugarice dobila, mada će on za kaznu morati da odradi barem jedan. Hvala ti na javljanju! ♥.

      Избриши
  6. Jedni od najukusnijih keksica:) Predivno si ih odradila :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nataša, hvala ti ♥ Inače nisam baš strpljiva sa pipkavim radovima, ali sam se ovaj put zaigrala i ispade dobro :)))

      Избриши
  7. Одговори
    1. Gordana, zateklo mi se neke prazne ambalaže od namirnica, pa je palo seckanje, sklapanje, šminkanje..
      Hvala ti ♥

      Избриши
  8. Gde me nađe sa omiljenim mi keksom, htedoh reći najomiljenijim ;) Divno, sad znam gde je recept ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Olja, špekulas je i moj najomiljeniji, zato sam se zainatila da ga napravim... Hvala ti ♥

      Избриши
  9. Nisam ih probala praviti do sada; mislim da bi mi se jako svidjeli jer volim navadene arome..
    Slike su ti jako lijepo stilizovane, a keksici savrseni!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jasna, hvala ♥ Keksići su me "povukli" da se malo više angažujem oko fotografija, pa sam bolje osmislila scenu i rekvizite :)))

      Избриши
  10. Fenomenalno!!! I recept i slike, a o ukusu ne smem ni da pomišljam, jer speculaas je i moj omiljeni keksić :) i evo, sad mi se užasno jede ;) Hvala za recept!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Danijela, hvala tebi na lepim rečima ♥ Ako ti se jede, zamesi testo koje je stvarno jednostavno i za pola sata imaš gotove keksiće! Verujem da većinu začina imaš, a seci bilo kakvim modlicama za keks.. Pozdrav :*

      Избриши
  11. Cudowny przepis! Zaraz zabieram się za robienie przyprawy :) Dzięki za przepis!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Agnieszka, drago mi je da će ti recept, a posebno izrada začina, biti od koristi! Hvala i pozdrav ♥

      Избриши