Странице

четвртак, 4. фебруар 2016.

Pasta putaneska



Istorija ovog pikantnog jela iz naslova je dušu dala za one koji vole golicave pričice. Neki kažu da se pasta (uglavnom špageti) sa ovim sosom spremala sredinom 20 veka u boredelima Napulja, gde je klijentela tako vraćala snagu posle ljubavnih vratolomija.. Drugi pominju da je to bio obrok noćnih dama (puttana) rano zorom, posle burne noći bavljenja najstarijim zanatom.
Treći kažu da je sos smućkan kasno noću dok vlasnik restorana od malo ostataka pokušao da napravi sos za pastu, ne bi li nahranio gladno društvo koje se tu okupilo i tražilo nešto kurvinski jednostavno, pa se kune da je tako nastalo ime ovog umaka i jela - pasta puttaneska, što bi se prevelo kao kurvinska testenina..

Sos putaneska je slan, pikantan, aromatičan i oštar. Pravi se od koncentrovanih namirnica i osim peršuna i belog luka, sve mogu dugo da stoje u konzervama ili teglama. Moja mera je za dvoje.. 


Sastojci:
200 gr špageta (moje su integralne)
2 kašike maslinovog ulja
4 manja ili 2 veća inćuna
1 češanj seckanog belog luka
40 gr crnih maslina
1 kašičica kapara, ispranih i grubo nasečenih
200 gr paradajza, oljuštenog i iseckanog
(ili komadića iz konzerve; ili pasata + kašika paradajz pirea)
malo seckanog peršuna
1/2 kašičice tucane ljute papričice

Priprema:


  • Staviti u lonac posoljene proključale vode špagete da se kuvaju koliko je naznačeno na pakovanju (obično 8-10 min), paziti da ostanu al dente.
  • Za to vreme u tiganj sipati ulje, propržiti beli luk i zgnječene inćune dok luk ne dobije bledo-žutu boju, a inćuni se "istope".
  • Dodati masline (kojima treba izvaditi košticu i preseći ih na pola), kapare, papričicu i paradajz. 
  • Na jakoj vatri sve prokuvati par minuta povremeno mešajući sa se sos lepo sjedini.
  • Ocediti kuvane špagete, prebaciti ih u dublju činju, preliti pripremljenim putaneska sosom i posuti seckanim peršunom. Poslužiti odmah!


Ima varijanti da se uz ovo jelo služi rendani parmezan, meni je to prelivanje već pune čaše.. 
Ako već treba da se preliva, onda je bolje da je to vino :)


Nisam ni znala da sam nesvesno nešto slično već napravila prošle jeseni, samo sam
paradajz zamenila sušenim.. Brljala sam po frižideru i skockala finu posnu pastu. 

Biće da neka noćna frajla čuči u meni :))) 






10 коментара:

  1. Zanimljive su mi uvijek sve te price o nastajanju tradicionalnih jela. Moja omiljena pasta :) Divno izgleda.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti ♥ I ja mnogo volim kada nađiem na pričicu o nekom jelu ili slatkišu, a plus još da je pomenem uz recept ;)

      Избриши
  2. Fantasticno jelo, prica, slike i sve ostalo

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Laura, hvala ♥ Toliko me zanela priča da sam i podvezice iskopala iz ormana :)))

      Избриши
  3. Wspaniałe danie i ciekawa historia. Nabrałam ogromnej ochoty na makaron w takim sosie!
    Pozdrawiam cieplutko!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Agnieszka, raduje me da ti se sviđaju i jelo i pričica.. Hvala ti na svraćanju! Pozdrav ♥

      Избриши
  4. I ja volim da čitam o poreklu nekih jela , koja su se održala kroz dugo vremena. Interesantno je kako neka nastanu sasvim slučajno, kuvar imao neocekivane goste, kuvar zaboravio neke sastojke i slicno. Za putanescu sam predpostavljala da ama veze sa damama ali ne bas sve detalje. Tako da uživanje čitatu priču .A pasta je naravno super

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Džoli, drago mi je da i ti voliš da pročitaš nešto o jelima koje spremamo i jedemo, mene to uvek zanima... Hvala ti na javljanju ♥

      Избриши
  5. Divna pasta, rado je jedemo. A uvek su mi simpaticne i te price, mitovi i legende sto idu uz pojedine recepte.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E da, sećam se da sam kao klinka u Patinom kuvaru tražila takve pričice.. Prva koju sam upamtila je bila o grofu Sendviču, po kome su dva parčeta hleba sa nečim između dobili ime :))) Hvala ti na javljanju ♥

      Избриши