Странице

среда, 20. април 2016.

Salata od grilovanog luka



Luk. Omiljen i omražen. 
Omiljen kada se ukrčka u jelima poput prebranca i đuveča, kada se fino karameliše u omiljenom vojvođanskom jelu „nasuvo“ (po nemecki grenadirmarš), ili zamirišu perca mladog luka prženih sa jajima. Omiljen sirov, uz roštilj, sarmu, ili kao mlad uz proju, sir i jaja...
Omražen u gradskom prevozu, gde se svi mršte kad osete miris putnika koji se najeo luka. Omražen u romantičnim trenucima kada upropasti zagrljaj i poljubac. ;)

Kao devojčici mi je bilo neobično što su i mama i baba svako jelo započinjale prženjem luka. I kada sam se prvi put zainteresovala da nešto skuvam, prve reči moje majke su bile „izdinstaš luk da svene, pa dodaš..“ Za čorbice i neka druga jela – isto! „Izdinstaš luk da svene..“ Cvrc!
Nisam baš ljubitelj arome prženog i pečenog luka, pogotovo kada mi "umiriši" celu kuću.. Verovali ili ne, ja luk pržim/dinstam isključivo na terasi! I leti i zimi (tada gađam lepo vreme)! Obično u šerpici izdinstam par glavica luka po mom već objavljenom receptu, prebacim ga u teglu, pa ga uvek imam u frižideru i koristim po kašiku-dve kada mi ustreba, ili ga zamrznem. 
O tome koliko je zdrav i korisan neću da pišem, Internet je pun informacija.. Kada se lepo karameliše luk je izuzetno ukusan - probala sam divan ničanski tart sa lukom i inćunima, pravila sam marmeladu od luka i suvih šljiva, obožavam ga u kombinaciji kada se zapeče sa krompiromPoslednje što sam pravila sa puno luka je ova neobična salata.. 

Sezona je izleta, piknika, roštiljanja, pa salata može da se pripremi kod kuće i ponese u prirodu ili iznese u dvorište, a može i da se spremi direktno napolju, na raspaljenom roštilju. Sastojci su svima dostupni, a salata je izvrsnog ukusa.


Sastojci:
4 jako velika luka
so i sveže mleveni biber
6 kašika maslinovog ulja
25 gr rukole (ili mešavine sa zelenom salatom)
1 limun - sok
80 gr parmezana (ili dimljenog tofu sira)

Priprema:


  • Luk oprati sa sve ljuskom, osušiti krpom i iseći na kolutove debele 1-2 cm. 
  • Premazati uljem, posuti solju i biberom i grilovati ispod grila u rerni na najvišoj rešetki desetak minuta, dok ne dobije smeđe šare.
  • Pažljivo lopaticom prevrnuti, ponovo premazati uljem, začiniti i grilovati na isti način.
  • Parmezan iseći na listiće ljuštilicom za krompir. Za posnu verziju iseckajte dimljeni tofu.
  • Ukloniti sa ohlađenog luka ljusku i pocrnele delove. Odvojiti ga na prstenove i ređati naizmenično sa rukolom, parmezanom (ili dimljenim tofu sirom), zalivati sokom od limuna i uljem, posipati solju i biberom. Sve ponavljati dok se sastojci ne potroše. 




















Poslužiti kao prilog ili deo hladnog bifea. Ja sam je jela sa grilovanim vege - kobasicama..
Parmezan možete zameniti rendanim dimljenim tofu sirom i tako dobiti salatu zgodnu i za dane posta.







Ideja - Delia Smith

12 коментара:

  1. Super si napisala ovo o luku :) Ja sam ga dugo birala iz raznih jela sve dok nisam sama pocela kuhati i onda sam vidjela da je stvarno neizostavan. Najvise volim miris luka kada se przi na kolu za supu :) Salata je dobra ideja za pestojecu gril sezonu. Zapamticu :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E, da.. moja mama je pekla prepolovljenu glavicu luka na ringli šporeta i ubacivala ga u supu. Ja supu ne kuvam (mislim na klasičnu od mesa), a u čorbice stavljam seckani dinstani luk, pa taj koji pominješ i voliš nemam priliku gde da koristim ;) Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  2. Одговори
    1. Znala sam na šta misliš i bez ispravke ♥ Da znaš koliko ja brljam u brzini, pa napišem i pustim brljoke.. Ne ispravljam, jer kažu da mozak sam "vidi" reč kako treba. Bio je neki test na FB sa ispreturanim slovima u okviru reči, ja sam čitala kao da je sve normalno.. ;)))

      Избриши
  3. Witaj Kochana! Ja uwielbiam cebulę i tak naprawdę moja kuchnia nie istniałaby bez smażonej cebulki :) Twoja sałatka wygląda bardzo, bardzo apetycznie!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti što tako misliš! ♥ Bez luka se, hteli - ne hteli, ne može! :)))

      Избриши
  4. Одговори
    1. Biljana, hvala.. ♥ Biće zgodno onima koji će za praznike da roštiljaju, mada može da se sprema uvek..

      Избриши
  5. Luk obožavam i sva su jela s njime bolja. Slažem se da second-hand luk smrdi i da ga se mrzi. naročito ako je kombiniran s češnjakom i pivom, pa ga netko ponosno puše drugi dan. Fuuuuuuuuuuj! Ovo je odlična ideja kako ga poslužiti, osim svježeg ili mladog luka, uz roštiljska pečenja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa da, nema jela bez luka (koji mu daje posebnu slast), a malo smrduckanja ćemo da zanemarimo. Hvala ti na javljanju, pozdrav.. ♥

      Избриши
  6. Vidis kako je tvoja mama bila u pravu: i danas skoro svi recepti zapocinju lukom i istom tehnikom :) Meni miris przenog luka ne smeta, volim da ga karamelizujem onako natenance, a volim i da ga przim brzo za jela u voku... Najcesce jedemo crveni i mladi, i rekla bih da bi ovaj recept isao odlicno i sa crvenim lukom, a mozda i mesano sa prazilukom... Divno, divno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti ♥ Bilo bi ovo sigurno dobro i sa crvenim, ali sam htela da ispoštujem Deliin recept, mada španski krupni luk koji ona pominje mi nemamo. Crveni volim u salatama i pečen, ali kuvan/dinstan u jelima mi je ružne modre boje, pa radije stavim onaj svetliji.. Mada ima situacija kada koristim ono što trenutno imam u kući, iako se trudim da oba uvek imam "na lageru".

      Избриши