Странице

петак, 24. фебруар 2017.

Vasina torta



Mnogi kažu da je ovo torta nekih nama davnih vremena, odnosno torta našeg detinjstva.. I meni je isto, s tim da je moja mama nikda nije pravila, jer je moja baba za sve prilike samo ovu tortu spremala! Obzirom da smo živeli stan do stana, svakom Vasinom tortom koju je moja baba Milka spremala smo se i mi sladili. Nisam je baš mnogo marila kao dete, pošto mi se ni šaum, a ni pomorandža u filu nisu dopadali (ni dan-danas ne jedem šampite), ali sam je svakako zapamtila kao tada svima omiljenu poslasticu.

Tortu sam pravila mom tati za 87 rođendan. Kaže da je nije jeo više od 30 godina, odnosno od kako je baba otišla sa ovoga sveta. Nismo je jeli ni mi ostali, bila je nekako zaboravljena. I pošto znam da voli klasične torte, rešila sam da ga obradujem baš Vasinom tortom. Rođendan je bio još u januaru, zbog snega i leda (kao i zbog ozloglašenih virusa) proslavu smo odložili za kasnije..


Uz ovu tortu ide pričica i kažu da je istinita: 
"Ugledan, stasit i uvek elegantan gospodin Vasa Čokrljan iz Paraćina, dugo je odolevao uzdasima i neodoljivim pogledima brojnih udavača, sve od svoje 41 godine. Ali 1908, je najzad odlučio da prekine s veselim momačkim životom. Oženio se gospojicom Jelenom i postao, kako je njegova supruga kasnije tvrdila, “najbolji i najnežniji muž na svetu.” Njihova starija kći Ružica godinama je prepričavala događaje u vezi sa svojim rođenjem, koji su bili neposredni povod da naša nacionalna kuhinja bude obogaćena jednom novom, veoma ukusnom tortom. Gospodin Vasa je bio presrećan kada je saznao da ce uskoro postati otac. Ali, pred kraj trudnoće je porodični lekar saopštio mladom paru da je beba isuviše krupna za nežnu građu gospođe Jelene, da uz to ima i nepravilan položaj, pa je preporučio da se porođaj obavi u nekoj poznatoj klinici u Beogradu. Veoma zabrinut i uplašen za svoju mladu suprugu, gospodin Vasa je odlučio da ne gleda na trošak, odveo je suprugu u Beč, kod jednog od najčuvenijih ginekologa toga doba. Pokazalo se da je dobro učino, jer je samo veoma iskusan i vešt lekar mogao da spase i majku i dete koji su bili u životnoj opasnosti. Beba je rođena uz mnogo muka i uz pomoć specijalnih klešta. Zahvaljujući dobroj nezi, uskoro su i majka i beba bile spremne da podnesu dug put do kuće. Vasina tašta, beskrajno zahvalna zetu što je svojim insistiranjem da se porođaj obavi u Beču spasao život njenoj kćeri i unučetu, želela je da mu se na poseban način oduži: osim bogatog ručka, mladu porodicu je po povratku očekivala i jedna nova, posebno ukusna torta koja je dobila naziv “Vasina torta” a u mnogim našim domaćinstvima se i danas priprema."
Zanimljivo je da se torta sprema na teritoriji cele exYu, popularna je "od Vardara pa do Triglava".. 


Sastojci
 testo: 
5 komada jaja 
5 kašika (75 gr) šećera 
5 kašika (75 gr) mlevenih badema 
1 kašika (10 gr) brasna 

nadev: 
200 gr samlevenih oraha
125 ml mleka  
4 žumanca 
5 kašika (75 gr) šećera
3 štangle (60g) cokolade 
1 pomorandža (sok i kora)
150 gr putera

šaum: 
4 belanca 
250 gr šećera
200 ml vode 

Priprema:


  • Umutiti sneg od 5 belanaca. 
  • Pet žumanaca penasto umutiti sa šećerom, dodati mleveni badem pomešan sa brašnom i sneg od belanaca. Blagim prevrtanjem sve lepo sjediniti.
  • Sipati masu u podmazan i brašnom posut kalup za tortu (24 cm) i peći u rerni zagrejanoj na 175°C oko 20-25 minuta. Pečeno testo posle desetak minuta izvaditi iz kalupa i ostaviti da se ohladi! 


  • Kašiku šećera sipati u mleko i grejati dok se šećer ne istopi, umešati mleveni orah, pa još malo kuvati dok se ne zgusne. Skloniti sa vatre i ohladiti. 
  • Umutiti penasto žumanca sa šećerom, pa ih umešati u skuvani fil od oraha. Dodati struganu koru i sok od pomorandže, otopljenu čokoladu i na kraju, penasto umućen puter.
  • Ohladjenu tortu staviti na tacnu, premazati je nadevom i ostaviti na hladno (u frižider) da se stegne. 


  • Za šaum kuvati šećer i vodu u gust sirup, sve dok se prilikom mešanja ne pojave mehurovi (moja mama je kad špinuje šećer govorila da sirup "šapuće"). 
  • U umućeni čvst sneg od belanaca postepeno i uz neprekidno mućenje sipati vruć sirup. Dalje nastaviti mućenje nad parom dok se ne dobije glatka, sjajna i gusta masa (oko 5 minuta). Skloniti sa vatre i mutiti dok se šaum ne ohladi. Ohlađenim premazati celu tortu (poravnati vlažnim nožem) i dekorisati je po želji. 


U originalnom Patinom receptu iz Velikog narodnog kuvara se u fil dodaju živa žumanca, a šaum od 6 belanaca se kuva na pari. Obzirom da mnogi izbegavaju sirova jaja, žumanca se mogu kratko skuvati na pari ili u mikrotalasnoj rerni. Ja sam ih "skuvala" u mikrotalasnoj i mogu reći da sam oduševljena postupkom! Umućena žumanca i šećer sam grejala deset sekundi, izvadila i promešala, ponovo grejala 10 sekundi, promešala i dodala čokoladu u žumanca i sve zajedno grejala još nekih 9 - 10 sekundi dok se čokolada nije lepo otopila. Divota!

Šaum se može napraviti bez kuvanja na pari, samo dodavanjem vrelog sirupa od šećera u umućena belanca. Koristila sam 4 (koja su preostala od prvog fila) i šauma je bilo sasvim dovoljno da se bogato premaže i dekoriše cela torta, a što se vidi u preseku.